MAF zaprasza na spotkanie - Egzystencjalno-religijny sens wędrówki w "Missa pagana" Edwarda Stachury.

MŁODZIEŻOWA AKADEMIA FILOZOFICZNA 

Serdecznie zapraszamy uczniów szkół ponadgimnazjalnych, gimnazjów oraz nauczycieli zainteresowanych edukacją filozoficzną na kolejne w tym roku szkolnym spotkanie Młodzieżowej Akademii Filozoficznej, które odbędzie się 20 października2017 r.  (piątek) w godz. 15.45 16.45 w Publicznym Liceum Uniwersytetu Łódzkiego im. Sprawiedliwych wśród Narodów Świata  (ul. Pomorska 161). Gościem Akademii będzie mgr Bogusław Maryniak, który wygłosi wykład na temat:

 Egzystencjalno-religijny sens wędrówki w "Missa pagana" Edwarda Stachury

Czytaj więcej...

Bob Dylan – od buntu do Nobla.

Zdjęcie Boba Dylana.W piątek, 10 lutego 2017 r., w Młodzieżowej Akademii Filozoficznej w IV LO odbył się wykład prof. Jerzego Jarniewicza pt. „Bob Dylan – od buntu do Nobla”.

Bob Dylan został uhonorowany Literacką Nagrodą Nobla w październiku 2016r., jednak jej nie odebrał. Wiele osób było zdezorientowanych, inni byli w euforii. Wśród znawców zafascynowanych od lat twórczością artysty pojawiły się też opinie, że on sam jej nie potrzebuje. Ale słyszano także głosy sprzeciwu, stwierdzające że wręczenie tej nagrody Dylanowi obniżyło jej standardy, że Nobel literacki nie jest odpowiednią nagrodą dla muzyka, jak również to, że Dylan nie powinien dostać tej nagrody, gdyż tworzy muzykę popularną.

Czytaj więcej...

Jądro ciemności Conrada jako próba wyjaśnienia genezy zła.

Joseph Conrad /foto: Wikipedia/

Dr Wojciech Woźniak

Jądro ciemności Conrada jako próba wyjaśnienia genezy zła.

Nieautoryzowany konspekt wykładu.

  1.  Czemu próba? Korespondencja z widocznym u Conrada i nie tylko u niego (Karl Popper) dystansem do stanowczego i ostatecznego formułowania sądów. Może więc nie tyle wyjaśnienie, co ukazanie.
  2. Wyraźnym znakiem takiego stanowiska autora jest wprowadzenie aż dwóch przegród w układzie komunikacyjnym, obejmującym  relację: autor – projektowany czytelnik. Są nimi dwaj narratorzy w pierwszej osobie.
    1. Narrator pierwszy to marynarz typowy: morze jest jego domem, w jego opowieściach główna myśl stanowi rdzeń, znajduje się, jakże schematycznie, w centrum przestawianej sprawy.

 Autor czytelnie, choć pośrednio  ukazuje jego sylwetkę: na wstępie, gdy trzeba zrobić wprowadzenie, czyli ukazać sytuację właściwego, drugiego narratora, pokazując:

  • w szerokim ujęciu zebranych, moment zachodu słońca
  • i świat w oczach typowego marynarza, czyli – pogrążające się w mroku wybrzeże, bezmiar wód, ewokujący myśli o odległych lądach i o ich historii.

            Ten narrator wyraźnie nagłośni swą obecność, kiedy Marlow złamie konwencję snucia relacji wilka morskiego, przechodząc do zanadto frapujących roztrząsań, a więc zamieni opowieść w dyskurs z sugestią, że to słuchacze powinni go trochę dopowiadać. Oni w odpowiedzi przywołają go dość energicznie do porządku.

Czytaj więcej...

Wyszukiwarka

Nasi partnerzy

BIP

Witryna IV LO w Łodzi wykorzystuje pliki cookies (tzw. ciasteczka)w celach statystycznych.Korzystając z tej stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia.Żeby dowiedzieć się więcej na temat cookies, do czego służą i jak nimi zarządzać,zobacz informacje na temat polityki prywatności.

Akceptuje ciasteczka na tej stronie.

EU Cookie Directive Module Information