Witryna IV Liceum Ogólnokształcącego w Łodzi wykorzystuje cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Korzystając dalej z tej strony zgadzasz się na ich wykorzystanie. Więcej informacji na temat cookies >> czytaj więcej.

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI MIĘDZYSZKOLNEJ MŁODZIEŻOWEJ AKADEMII FILOZOFICZNEJ z siedzibą PRZY IV LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W ROKU SZKOLNYM 2017/2018.

Kategoria: Młodzieżowa Akademia Filozoficzna Opublikowano: wtorek, 11 wrzesień 2018 Zbigniew Zdunowski
Grafika

Rok szkolny 2017/2018 był piętnastym z kolei rokiem działalności międzyszkolnej Młodzieżowej Akademii Filozoficznej z siedzibą przy IV LO. Stąd czas na krótkie podsumowanie.

Akademia została powołana w celu wspierania edukacji filozoficznej i kształcenia kultury filozoficznej w środowisku uczniów i nauczycieli łódzkich placówek oświatowych. Wskazane cele oraz  funkcje dydaktyczne i wychowawcze były realizowane poprzez organizowanie spotkań w formie wykładów, dyskusji i warsztatów. Akademia od początku swego istnienia działa pod honorowym patronatem Polskiego Towarzystwa Filozoficznego (Odział w Łodzi), współpracuje z Instytutem Filozofii UŁ oraz Łódzkim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego. W zajęciach MAF uczestniczą uczniowie szkół ponadgimnazjalnych, gimnazjalnych,  nauczyciele oraz inne osoby zainteresowane historią filozofii i problematyką filozoficzną.

 

 W latach 2003 – 2018 w ramach działalności Młodzieżowej Akademii Filozoficznej odbyło się 95 spotkań upowszechniających wiedzę filozoficzną, głównie wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych regionu łódzkiego w formie wykładów, dyskusji i warsztatów. W okresie objętym sprawozdaniem z różnych form edukacji filozoficznej proponowanych w Młodzieżowej Akademii Filozoficznej skorzystało ok. 1500 uczestników - uczniów, nauczycieli i innych osób zainteresowanych filozofią.

Akademia ma swoją zakładkę na stronie IV LO, publikuje wybrane materiały na stronach Instytutu Filozofii UŁ - w zakładce Polskiego Towarzystwa Filozoficznego, oraz posiada profil na Facebooku.

W bieżącym roku szkolnym odbyły się następujące spotkania:

  1. Dlaczego człowiek powinien być moralny – bardzo ciekawe i niezwykle udane warsztaty pod tym tytułem przeprowadził dr Krzysztof Kędziora z Katedry Etyki Instytutu Filozofii UŁ. W trakcie warsztatów uczniowie zapoznali się z podstawowymi pojęciami, oraz wybranymi problemami i koncepcjami etyki. Prowadząc filozoficzny dialog odkrywali ważność myślenia uzasadniającego w etyce oraz rozwijali swoje kompetencje w tym zakresie.

 

  1. Wisławy Szymborskiej świat bez Boga (?) - wykład na temat poetyckiej twórczości laureatki literackiej Nagrody Nobla, ukazując jej filozoficzny kontekst,  przestawił dr Wojciech Woźniak. Uwzględniając ustalenia krytyków, zaproponował on interpretację twórczości poetki jako próbę nakreślenia psychologicznego portretu myślącego i czującego człowieka – obserwatora i współuczestnika wydarzeń dziejących się na scenie życia i świata. Wykład połączony był z formą warsztatową, angażująca aktywność uczniów na różnych poziomach dydaktycznych.

 

Filozoficzny i egzystencjalny obraz człowieka – wędrowca zaprezentował w dwuczęściowym wykładzie mgr Bogusław Maryniak.

 

  1. Ezystencjalno – religijny sens wędrówki w „Missa Pagana” Edwarda Stachury.

W tej części swego wykładu Prowadzący przedstawił pozytywne znaczenie wędrówki, pielgrzymowania i dialogu z przygodnie spotykanymi ludźmi, oraz ukazał związki łączące „Missa Pagana” z koncepcją homo viator francuskiego egzystencjalisty i personalisty – Gabriela Marcela. 

 

  1. Egzystencjalno – nihilistyczny sens wędrówki w utworze „Like a rolling stone” Boba Dylana.

W drugiej części swego wykładu Autor, wykorzystując zasadę kontrastu, ukazał nihilistyczne wnioski obecne w utworze Boba Dylana, oraz omówił konsekwencje kulturowego nihilizmu i  buntu lat 60 dla ludzkiej egzystencji.

 

  1. Antynomie rozumu i wolności w epoce Oświecenia – dr hab. Agnieszka Kobrzycka, historyk literatury i historyk sztuki, profesor UŁ. Wśród filozoficznych problemów zaproponowanych przez nią do analizy i dyskusji szczególne zainteresowanie uczniów wzbudziła antynomia: optymizm i teodycea (Leibniza) a doświadczenia obecności zła fizycznego w realnym świecie człowieka (krytyka Woltera wywołana trzęsieniem ziemi w Lizbonie).

 

  1. Eros i Agape. Filozoficzne ujęcia miłości w epoce przednowożytnej – prof. dr hab. Marek Gensler, Instytut Filozofii UŁ, Przewodniczący Oddziału Łódzkiego Polskiego Towarzystwa Filozoficznego. Profesor scharakteryzował główne koncepcje miłości we wskazanym okresie (platońską, Arystotelesa, neoplatońską, filozofów rzymskich, chrześcijańską) akcentując ich podobieństwa, różnice i aktualność. Spotkanie zakończyły ciekawe pytania, na które wykładowca odpowiadał, rozwijając i pogłębiając wątki poruszone w swoim wystąpieniu.

 

  1. Myśl luterańska w filozofii Paula Tillichabył to wykład Zofii Hałęzy, studentki filozofii, Laureatki Olimpiady Filozoficznej, absolwentki Liceum Ogólnokształcącego UŁ. Podstawą wykładu była książka Paula Tillicha Moje poszukiwania absolutów, wydana w 2017 roku przez Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

 

  1. Poezja i filozofia. Matura z języka polskiego 2018 na poziomie rozszerzonym - mgr Bogusław Maryniak przedstawił związki filozofii, literatury i sztuki na przykładzie utworów poetyckich, a także wybranych dzieł z innych obszarów literatury.

 

  1. Co czyni życie człowieka szczęśliwym – Oliwier Kędzierski, uczeń XIII LO, laureat XXIX Olimpiady Filozoficznej.

Autor omówił główne tezy swojej pracy pisemnej przygotowanej na Olimpiadę Filozoficzną, oraz przeprowadził krytyczną analizę wybranych koncepcji dobrego i szczęśliwego życia w myśli klasycznej i współczesnej.

Odsłony: 42
Tags:

Dane szkoły

IV Liceum Ogólnokształcące im. Emilii Sczanieckiej w Łodzi
ul. Pomorska 16
91-416
Łódź
tel. +48 (42) 633 - 62 - 93
fax: +48 (42) 633 - 62 - 93
e-mail: sekretariat@4liceum.pl

Godziny otwarcia sekretariatu:
pn - pt   8:00 - 16:00

Wydarzenia


Can't see the FB Funpage. Stop blocking tracking at web browser.