PRZEDMIOTY NAUCZANE W PROGRAMIE IB NA ŚWIECIE
Wszystkie zajęcia w programie IB prowadzone są w języku angielskim, hiszpańskim lub francuskim (oprócz lekcji z innych języków obcych).
Przedmioty podzielone są na grupy:
Grupa 1: JĘZYK A: Literatura - pierwszy język (zwykle ojczysty)
JĘZYK A: Język i Literatura - drugi język (obcy)
Grupa 2: JĘZYK B - drugi język (obcy) B;
język obcy od podstaw - Ab Initio
Grupa 3: NAUKI SPOŁECZNE - geografia, historia, ekonomia, psychologia, filozofia, antropologia społeczna, zarządzanie, informacja technologiczna w społeczeństwie globalnym, historia Islamu
Grupa 4: NAUKI EKSPERYMENTALNE - chemia, fizyka, biologia, systemy środowiskowe, wzornictwo przemysłowe
Grupa 5: NAUKI MATEMATYCZNE - matematyka SL/HL, informatyka
- "Standard Level"- poziom średni, wiedza przydatna kandydatom na studia ekonomiczne i społeczne.
- "Higher Level"- poziom zaawansowany, dla kandydatów na studia techniczne, fizykę
Grupa 6: VISUAL ARTS (muzyka, teatr, plastyka) lub drugi język obcy lub drugi wybrany przedmiot z grupy 3, 4, 5
PRZEDMIOTY NAUCZANE W PROGRAMIE IB W IV LO
Grupa 1: język polski - POLSKI A: Literatura;
język angielski - ENGLISH A: Language and Literature
Grupa 2: język angielski - English B,
Grupa 3: historia, geografia, ekonomia, psychologia, biznes i zarządzanie
Grupa 4: fizyka, biologia, chemia, sport i nauka o zdrowiu
Grupa 5: matematyka na 2 poziomach w 4 kursach (Maths SL, Maths HL)
Grupa 6: język francuski, język hiszpański lub język niemiecki
Uruchomienie niektórych przedmiotów może zależeć od liczby chętnych. W naszej szkole liczba ta musi wynosić 7 osób.
ZASADY REALIZOWANIA PRZEDMIOTÓW PRZEZ UCZNIA
Uczeń wybiera do realizacji 1 przedmiot z każdej z 6 grup przedmiotowych
(w sumie 6 przedmiotów):
- 3 przedmioty na poziomie rozszerzonym (Higher Level - HL)
- 3 przedmioty na poziomie podstawowym (Standard Level - SL)
Higher Level i Standard Level różnią się ilością materiału, poziomem trudności
oraz wymiarem godzin.
- HL - 6 godzin tygodniowo (240h/ dwa lata nauki)
- SL - 4 godziny tygodniowo (150h/ dwa lata nauki)
SYSTEM OCENIANIA
W programie IB uczniowie oceniani są według jednoznacznych i ściśle sformułowanych kryteriów. Kryteria te różnią się dla poszczególnych przedmiotów, ale są jednakowe dla wszystkich szkół z programem IB, co zapewnia obiektywność oceny i to, że oceny z różnych krajów są ze sobą porównywalne. Uniwersytety rozumieją te kryteria i wiedzą, co oznacza każda ocena na dyplomie.
Ocena na dyplomie jest jedna z danego przedmiotu, ale składa się na nią:
a) ocena wewnętrzna dwuletniej pracy ucznia (internal assessment) - dokonywana przez nauczyciela uczącego przedmiotu, podlegająca kontroli (moderacji) zewnętrznej przez egzaminatora IBO. Ta ocena stanowi około 20-30% oceny końcowej (ilość procentowa waha się w zależności od przedmiotu). Oceniane są:
- prace i zadania pisemne
- odpowiedzi ustne
- doświadczenia i prace badawcze
b) ocena zewnętrzna (external assessment) - ocena z egzaminu dokonywana przez egzaminatorów zewnętrznych IBO, rozmieszczonych na całym świecie (około 70-80% oceny końcowej)
ZASADY PROMOWANIA I OCENIANIA W IV LO
&1. Poziom opanowania przez ucznia wiedzy i umiejętności zawartych w programie nauczania Matury Międzynarodowej (IB) ocenia się według Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania
&2. Kryteria wymagań, wyrażone w formie punktów, opisane są w dokumentach Matury Międzynarodowej (tzw. Guide)
&3. Uczeń realizujący wybrane przez siebie przedmioty w klasie 2 DP jest promowany do klasy 3 DP (drugi rok programu Matury Międzynarodowej), jeżeli:
- wywiązał się terminowo ze wszystkich zadań przewidzianych w kalendarium Matury Międzynarodowej
- postępował zgodnie z zasadami Academic Honesty
- otrzymał zaliczenie z TOK i CAS
- nie opuścił większej ilości godzin lekcyjnych niż przewiduje to wewnątrzszkolny limit frekwencyjny
dla poziomu HL jest dopuszczalne:
15 godzin nieobecności każdego przedmiotu w semestrze
dla poziomu SL jest dopuszczalne:
12 godzin lekcyjnych z każdego przedmiotu w semestrze
dla TOK jest dopuszczalne:
6 godzin
Z chwilą, gdy uczeń opuści większą ilość godzin i nauczyciel nie ma podstaw do ocenienia stopnia opanowania przez ucznia pewnej partii materiału, zainteresowany lub jego rodzice mogą wystąpić z prośbą o przystąpienie ucznia do tzw. sprawdzianu klasyfikacyjnego. Decyzję o umożliwieniu przystąpienia do tego egzaminu podejmują nauczyciele uczący ucznia, koordynator programu IB oraz dyrektor szkoły zwykłą większością głosów.
&4. Po pierwszym semestrze pierwszego roku realizacji programu IB Rada Pedagogiczna zastrzega sobie prawo do usunięcia z programu ucznia, którego postawa odbiega rażąco od profilu ucznia IB.
&5. Uczeń uzyskuje promocję do kolejnej klasy uchwałą Rady Pedagogicznej.
&6. Uczeń, który nie uzyskał pozytywnej oceny z co najwyżej dwóch przedmiotów ma prawo do egzaminów poprawkowych z tych przedmiotów, po uzyskaniu przychylnej opinii Rady Pedagogicznej.
&7. Opóźnienia w dopełnianiu formalności wymaganych przez IBO skutkują dodatkowymi opłatami przewidzianymi przez IBO.
&8. Wszystkie szczególne przypadki będą rozpatrywane przez Radę Pedagogiczną.
&9. W pozostałych, nie ujętych w Regulaminie przypadkach obowiązuje Statut IV LO.
WYMAGANIA MATURALNE
Sesja egzaminacyjna odbywa się w maju, w szkole ucznia. Zdaje się wszystkie wybrane przedmioty, na poziomie, na którym się je realizowało. Uczniowie na całym świecie piszą te same dla każdego poziomu egzaminy, sprawdzane następnie zewnętrznie, przez egzaminatorów z różnych krajów. Prace oceniane są w skali od 1 do 7 punktów. Warunkiem zdania matury i uzyskania dyplomu IB jest:
- uzyskanie co najmniej 24 punktów z egzaminów
- złożenie Extended Essay z wybranego przedmiotu
- zaliczenie kursu TOK - napisanie samodzielnej pracy z tego zakresu
- uczestniczenie i uzyskanie zaliczenia programu CAS
Każdy przedmiot oceniany jest na świadectwie maturalnym w skali od 1 do 7 punktów wg. następującej skali ocen:
1 - very poor
2 - poor
3 - mediocore
4 - satisfactory
5 - good
6 - very good
7 - excellent
By osiągnąć maksimum 45 punktów uczeń musi zdać wszystkie 6 egzaminów na 7 punktów (6x7=42) oraz uzyskać maksimum 3 punkty (tzw. bonus points) za Extended Essay i zadania z TOK.
"Bonus points" za Extended Essay i TOK wylicza się wg następującego schematu: