Od roku szkolnego 2019/2020, zgodnie z zamysłem Organizacji IBO, zmienia się po raz kolejny struktura i program nauczania przedmiotu matematyka. Oznacza to, że uczniowie kandydujący i rozpoczynający naukę w Programie Matury Międzynarodowej w roku szkolnym 2019/20, będą musieli dokonać innych wyborów kursów z matematyki niż to było dotychczas.
Jakie zmiany zostają wprowadzone?
- Po pierwsze - zniknie kurs o nazwie Mathematical studies Standard level.
- Po drugie - każdy z dwóch kursów, Mathematics: applications and interpretation oraz Mathematics: analysis and approaches, będzie do wyboru na poziomie Standard Level i Higher Level (uczeń zatem wybiera jeden kurs z 4 dostępnych).
- Wszystkie kursy, na każdym poziomie, będą realizować wspólne zagadnienia (tzw. Core) oraz zagadnienia wyspecyfikowane dla każdego kursu, na każdym poziomie.
Powyższe informacje ilustruje diagram:
Jakich wyborów uczeń może dokonać w "nowej odsłonie" przedmiotu matematyka?
Uczeń ma do wyboru cztery kursy:
- Mathematics: applications and interpretation na poziomie Standard (SL) - kurs ma za zadanie rozwinąć zdolność matematycznego myślenia, często w ujęciu praktycznego zastosowania. Uczeń przy użyciu technologi będzie wstanie zbadać problem i potwierdzić postawione na początku procesu badawczego hipotezy lub tezy.
- Mathematics: applications and interpretation na poziomie Higher Level (HL) - kurs prezentuje praktyczne zastosowanie matematyki w rozwiązywaniu problemów realnego świata. Uczniowie, którzy wybierą ten kurs, po jego ukończeniu będą bardzo dobrze posługiwać się umiejętnościami z zakresu algebry oraz posiadać doświadczenie w radzeniu sobie z rozwiązywaniem różnego rodzaju problemów. Będą zatem uczniami, którzy czerpią satysfakcję z rozwiązania stawianych przed nimi problemów oraz w znacznym stopniu, swobodnie posługują się technologią.
- Mathematics: analysis and approaches na poziomie Standard (SL) - kurs jest odpowiedzią na potrzeby przeprowadzania ekspertyz w świecie pełnym innowacji i ciągłego postępu technicznego z zastosowaniem matematyki. Elementami kursu są nie tylko tematy z zakresu teretycznego na poziomie preuniwersyteckim (takie jak: funkcje, trygonometria, różniczkowalność funkcji), ale także zagadnienia, które będą poddawane badaniom, dowodzeniom w zakresie analizy ciągów liczbowych, szeregów oraz przy pomocy indukcji na poziomie HL. Kurs łączy w sobie dwie cechy - zastosowanie technologii oraz pisemnych technik rozwiązywania zawartych w jego programie problemów. Kurs ten kładzie duży nacisk na umiejętności tworzenia konstrukcji modelów, umiejętność zastosowania odpowiedniego języka oraz dokonywania selekcji prawidłowych sfornułowań w oparciu o logiczne metody eliminacji.
- Mathematics: analysis and approaches na poziomie Higher Level (HL) - uczniowie decydujący się na ten kurs powinni dobrze radzić sobie z przekształceniami algebraicznymi, rozpoznawaniem zależności (wzorów) oraz swobodnie przechodzić z treści szczegółowych do uogólnień. Uczniowie po zakończeniu kursy będą prezentować wysokie umiejętności w zakresie algebry oraz w rozumieniu prostych metod dowodzenia twierdzeń. Uczniowie Ci będą odkrywać radość, spędzając czas nad znalezieniem rozwiązania postawionego problemu oraz czuć ogromną satysfakcję z jego rozwiązania. Kurs jest odpowiedzią na wzrastająca rolę matematyki we współczesnym świecie i jej zapotrzebowania w przeróżnych dziedzinach.
Czym kierować się przy wyborze kursu?
Jeżeli powyższe charakterystyki nie są dostatecznie klarowne, poniższy diagram przedstawia odniesienie nowych krursów do poprzednich. Proszę jednak mieć na uwadze, że zmieniają się także treści jakie będą nauczane w nowych kursach i nie pokrywają się one z dotychczasowymi w 100%.
Jaki program będzie realizowany na poszczególnych kursach?
- Mathematics: applications and interpretation na poziomie Standard (SL/HL)
- Mathematics: analysis and approaches (SL/HL)
Źródło: www.ibo.org