Witryna IV Liceum Ogólnokształcącego w Łodzi wykorzystuje cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych. Korzystając dalej z tej strony zgadzasz się na ich wykorzystanie. Więcej informacji na temat cookies >> czytaj więcej.

Zgodnie Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r.informujemy, że:

  1. Administratorem Danych Osobowych jest IV LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM. EMILII SCZANIECKIEJ W ŁODZI, UL. POMORSKA 16. >> czytaj dalej
A- A A+

"Filozofia jest ciekawa. Z ćwiczeniami dla lubiących myśleć "

Kategoria: Młodzieżowa Akademia Filozoficzna Opublikowano: piątek, 15 kwiecień 2022 Administrator
Zdjęcie okładki książki

Drodzy Uczniowie, Szanowni Rodzice,

przez 33 lata  byłem nauczycielem w IV Liceum Ogólnokształcącym, ucząc etyki i filozofii. W tym czasie starałem się przybliżać swoim uczniom świat „tego co dla ludzi najważniejsze i najcenniejsze” (Władysław Tatarkiewicz), podążając razem z nimi ścieżkami rozumu poszukującego prawdy i moralnego dobra.

W ubiegłym roku ukazała się książka „Filozofia jest ciekawa. Z ćwiczeniami dla lubiących myśleć”, która jest owocem i podsumowaniem moich spotkań z uczniami.

Dedykuję ją Uczniom, Absolwentom i Nauczycielom naszej szkoły. Zapraszam Państwa do zapoznania się z informacją o książce na stronie wydawnictwa (gdzie można ją zamówić) oraz z recenzją naszego Absolwenta, Michała Kuligowskiego.  

https://ksiegarnia.vb.com.pl/filozofia-jest-ciekawa

Z wyrazami najwyższego szacunku, Zbigniew Zdunowski.

Poniższy tekst jest zbiorem kilku uwag po przeczytaniu książki pt.:

„Filozofa jest ciekawa. Z ćwiczeniami dla lubiących myśleć” (wydawnictwo von borowiecky, 2021), której Autorem jest Zbigniew Zdunowski, wieloletni nauczyciel w IV Liceum Ogólnokształcącym.

Po pierwsze, cenne jest oddzielenie samej Filozofii od Etyki. Dzięki temu Autor mógł zawrzeć w tych dwóch częściach zarówno treści filozoficzne i historyczno-naukowe, jak i w drugiej części dać wyraz swojej postawie aksjologicznej, zwłaszcza etyczno-moralnej.

Minusem przedstawionych poglądów w drugiej części jest natomiast zbyt subiektywna i jednostronna narracja o wyraźniej orientacji konserwatywnej. Tok wywodu  zawiera akcenty wskazujące na osobiste preferencje autora z opcją na rzecz świata wartości chrześcijańskich.  Jakkolwiek podzielam to stanowisko, to uważam że w pracy o ambicjach naukowych  jest potrzebny obiektywizm. W tym przypadku podstawowym pytaniem do Świata Zachodu jest: Dlaczego odwraca się od swoich korzeni? Co prawda, w Posłowiu Autor wyjaśnia racje swego radykalnego stanowiska i słusznie spodziewa się możliwego zarzutu jednostronności wobec swoich poglądów, jednak jako pedagog pragnący zachować standardy naukowości, powinien On przedstawić dwie strony zagadnienia. Choć, z drugiej strony, jestem gotów przyznać, że wyrażając swoje opinie o współczesnym Świecie, Autor miał prawo do tak radykalnego i jednostronnego przedstawienia swoich zapatrywań na zjawiska i procesy zachodzące w dzisiejszych czasach. Niestety obserwacja tych wydarzeń nie nastraja optymizmem nikogo, kto potrafi wysnuwać racjonalne wnioski z historii ostatnich dekad.

Bardzo dobrym pomysłem było stałe odwoływanie się do przykładów ilustrujących aktualność prawd Filozofii lub Etyki w czasach współczesnych – aż do lat 2020-22. Dzięki takiemu ujęciu Filozofia okazuje się ważnym narzędziem umożliwiającym rozumienie problemów, które współczesnego czytelnika wprowadzają w obszar intelektualnej refleksji. Jest to bardzo przydatna transformacja, ukazująca ścisły związek wielkich prawd spekulatywnych z praktyką życia codziennego.

Warto rozważyć możliwość wykorzystania kolejnych części rozdziałów książki „Filozofia jest ciekawa” w formie cyklu artykułów, w ramach współpracy z redakcjami  opiniotwórczych czasopism o profilu konserwatywnym. Wielogłosowość w kształtowaniu wspólnej narracji jest potrzebna każdej redakcji i jej czytelnikowi. Wypowiedzi Autora w kolejnych rozdziałach są wyrazem postawy krytycznej wobec dominującego w mediach i w kulturze nurtu liberalno-lewicowego. Wartością dodatkową, która może książce zjednać czytelników, jest duża liczba przykładów zaczerpniętych ze współczesności, które potwierdzają tok argumentów Autora.

Osobiście jestem pod wrażeniem zebranych przykładów, o których wspomniałem powyżej.

O większości z nich słyszałem z doniesień medialnych, ale zebranie ich wszystkich świadczy o rzetelnym przygotowaniu się do napisania książki. To właśnie te przykłady decydują o sile przekonującej, perswazyjnej. Potwierdzają one słuszność stanowiska Autora. Ma On racjonalne argumenty dla uzasadnienia i obrony głoszonych tez, które dodatkowo wspierają zgromadzone „życiowe przykłady”.

Książka jednoznacznie, spójnie i programowo przedstawia poglądy Autora. Ma autorski konstrukt narracji i systemu przekazu treści. Jakkolwiek obawiam się, że prawdziwe docenienie myśli Autora i Jego ostrzeżeń dla Tego Świata nastąpi za około 100 lat.

Gratuluję i pozdrawiam!

            Michał Kuligowski, absolwent IV LO z roku 1991.

 

Odsłony: 263
Tags:

Dane szkoły

IV Liceum Ogólnokształcące im. Emilii Sczanieckiej w Łodzi
ul. Pomorska 16
91-416
Łódź

tel. +48 (42) 633 - 62 - 93
fax: +48 (42) 633 - 62 - 93
e-mail: sekretariat@lo4.elodz.edu.pl

Godziny otwarcia sekretariatu:
pn - pt   9:00 - 15:00